Pyöräilykuntien verkoston vuosikokous 22.4.2015 Turussa Brinkkalan talossa


Turun historialliseen ympäristöön Brinkkalan taloon kokoontui vuosikokoukseensa 22.4.2015 verkoston kuntien ja muiden jäsenyhteisöjen yhdyshenkilöitä. Arvostin heitä Suomen kuntien liikennepolitiikan avainhen­kilöinä. Talon parvekkeelta Turun silmäätekevä  julistaa vuosittain jouluaattona joulurauhan. Kokoontuneet pyöräilyn edistäjät pohtivat mielessään, mitä painavaa sanottavaa heillä voisi olla julistettavana. Minulle annettiin tilaisuus antaa kokousväelle vuosikokouksen alussa lyhyt oppimäärä  pyöräilyn edistämisestä Oulun opein vuoden alussa ilmestyneen kirjani Vaikuttaminen kävelyn ja pyöräilyn hyväksi perusteella.

Turun tuomiokirkko. Polkupyörätsoveltuvat historialliseen ympäristöön

Eduskuntavaalit on juuri pidetty ja uudet kansanedustajat aloittavat vaativan työnsä kansallisina avainhenkilöinä. Jää nähtäväksi, mitä muutoksia valtakunnalliseen liikennepo­litiikkaan se tuo tullessaan? Päätöksiä odoteltaessa on työtä jatkettava entisin eväin. Vaalien alla oli paljon keskustelua ja jopa pääkiista siitä, missä määrin nyt saatavalla ”negatiivisen koron”  lainarahalla voidaan tai kannattaa elvyttää maamme taloutta investoimalla tärkeisiin kohteisiin. Yhdyskuntarakenne ja sen osana liikenneolosuhteet olivat esimerkkinä investoinneille paljon esillä. Oulusta eduskuntaan pyrkivän vaaliteesit olivat: ”Nyt on aika rakentaa moottoritie Oulusta Kemiin sekä kaksoisraide Rovaniemelle. Oulun satama tarvitsee syväväylän. Ouluun on saatava ratikat lieventämällä valtionavustuksen saamisen vaatimuksia. Nämä hankkeet luovat työllisyyttä sekä parantavat kaupan ja teollisuuden tuottavuutta.”  Kaleva 14.4.2015. Eduskuntapaikka ei auennut näillä lupauksilla. Yhdyskuntalautakunnan puheenjohtaja osti lautakunnan jäsenille ja esittelijöille esittelyssä olevan kirjani. Hänet valittiin eduskuntaan suurella äänimäärällä. Vaalipuheenvuoroja halvimman ja tuottavimman liikennemuodon, pyöräilyn hyväksi oli vähän. Sillä ei ongita ääniä. Oululaisen sanonnan mukaan isoja kaloja kannattaa pyytää, vaikka niitä ei saisikaan.

Uusi hallitusohjelma tehdään strategisten kysymysten linjauksista. Toisaalta eri elämänalueilla mietitään, mitä hankkeita pitää nyt painostaa siihen otettaviksi. Eduskuntaan nuorimpana valittu kansanedustaja esitteli itsensä siltarumpupoliitikkona. Vastuuta tuntevat ovat yksimielisiä, että siihen otettaisiin vain muutama painopistealue eikä pitkiä toivelistoja kuten tähän asti.  Presidentti Niinistö sanoi uudenvuoden 2015 puheessaan, että Suomen talouden perusteet horjuvat. Meidän on mietittävä, mistä itselle tärkeästä edusta voimme luopua? Oulun kevyen liikenteen järjestelmän suunnitelman toteuttamisen aloitusvaiheessa 1970-luvulla jätettiin jalkakäytävät ja pyörätiet säästökohteina rakentamatta. Ilman tästä liikennemuodosta huolta kantavaa avainhenkilöä kyseenalaista säästölinjaa olisi helppo jatkaa edelleen.

Liikkumisen olosuhteisiin vaikutetaan kaavoituksella. Kävely ja pyöräily eivät ole irrallinen ilmiö vaan kytkeytyvät muuhun jokapäiväiseen elämään. Kaikkia liikennemuotoja ja liikenneympäristöä on käsiteltävä kokonaisuutena ja niiden huomioon otto tapahtuu muun toiminnan yhteydessä. Tutkimusten mukaan kävely- ja pyöräilyverkosto on yhdyskunnan tärkein, edullisin ja eniten käytetty liikuntapaikka.

Liikennesuunnittelijan työssä on tyypillistä yhteistyöosapuolten monilukuisuus. Yhteistyöelimet tarvitaan sekä valtion että kuntien hallinnossa.  Pyöräilykuntien verkosto on ollut siunauksellinen toimintamuoto pyöräilyn edunvalvojana sekä avainhenkilöiden kannustajana ja tiedon jakajana. Verkoston johdossa ja yhdyshenkilöinä on myös kaavoittajia, jota pidän tärkeänä.  Liikkumisen terveysvaikutukset on noteerattu ja käynnistetty kävelyn ja pyöräilyn hyötykustannuksen laskentamenettelyn kehittäminen. Kävelyyn ja pyöräilyyn uhratun rahan on todettu tuovan kahdeksankertaisen hyödyn ennen kaikkea sen terveyteen ja hyvinvointiin tuomien vaikutusten vuoksi. Sen oivaltaminen on henkilökohtainen asia, josta on jo hyviä esimerkkejä. Myös päättäjät arvostavat omaa terveyttään.

Kenelle homma ”kuuluu” on poikkihallinnon tärkeä lähtökohta tai este. Yhteistyö ministeriöiden kesken on kävelyn ja pyöräilyn edistämisen ja siten myös liikunnan olosuhteiden edistämisen tärkein lenkki valtion hallinnossa. Vastaava yhteistyöpari on kunnallishallinnossa kaavoittaja ja liikennesuunnittelija. Kaavoitustyöhön osallistumista ei voi kokea alistumisena pääsuunnitteluun vaan liikenneasioiden edunvalvontana. Eduskuntavaalien alla rakentamisen säätelyä vaaditaan purettavaksi. Jotta tiedettäisiin, mitä puretaan, tulisi sitä ennen eri osapuolten yhdyskuntasuunnittelun tuntemusta lisätä.

Oulussa on kaavoituksen ja liikennesuunnittelun tärkeä tavoite ollut erillisen autoliikenteestä erotetun kävely–  ja pyöräilyverkoston luominen. Erillinen verkosto palvelee hyvin erilaisia liikkumisen muotoja keppikävelystä rollaattoriin ja lasten jopoista hybridipyöriin. Kannattaa miettiä, mikä palvelee kokonaisuutta tänä aikana parhaiten, näiden eri liikkumistapojen toisistaan eriyttäminen vai niiden yhteen sopeutuminen?  Mutta kannattaa miettiä myös, ovatko nyt arvoonsa nostetut kaikkien liikennemuotojen yhteiset bulevardit tavoiteltavaa kehitystä?

Liikennejärjestelmä luodaan vahvistettavaan kaavaan kaavamerkinnöin. Jos sellaiset merkinnät puuttuvat, joudutaan kevyen liikenteen yhteyksien rakentamisessa ja niillä liikkumisessa turvautumaan tienposkiin ja autoteiden aurausvallien katveeseen. Oululaisten oivallus hyvistä kävelyn ja pyöräilyn mahdollisuuksistaan liikuntaan on ollut aito elämys. Nyt tämä mahdollisuus oivalletaan talviolosuhteissakin ehkä tiedostamatta, että sen takana on erillinen kevyen liikenteen verkosto ja mahdollisuudet hoitaa sellainen talviolosuhteissakin.

Kokouksessa virisi hyvä keskustelu keskeisistä asioista. Kysyttiin, miten asukkaat ja liikkujat ovat olleet vaikuttamassa kävelyn ja pyöräilyn hyväksi Oulussa? Miten kaupunki tuki työtä? Tärkeitä kysymyksiä. Kun Oulun liikennejärjestelmän syntysanat lausuttiin 1970-luvulla, järjestelmän nykyiset käyttäjät eivät olleet vielä syntyneetkään. Liikennemuodon puolestapuhujan on ollut ajateltava jo heitäkin. Esimies tuki työtä eikä pannut eteenpäin työyhteisön ajokortittomaksi uskovan liikenneinsinöörin erottamisaloitetta.

Oulussa 28.4.2015  Mauri Myllylä

Kategoria(t): Jalankulku- ja pyöräliikenne, Liikennepolitiikka, Terveys, Yhdyskuntasuunnittelu Avainsana(t): , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.