Jatkan tapahtumien ja paikkojen muistelua, joista olen saanut harmaita hiuksia normaalia enemmän. Aiheutamme harmaita hiuksia myös toinen toisillemme ja julkishallinnon toimija kaupungin asukkaille. Asiat ovat harvoin mustavalkoisia. Harmailla hiuksilla on myös positiivinen ulottuvuus. Tuiran kaupunginosa liittyy läheisesti tukka-aiheeseen. Olemme molemmat Valtatiellä toimivan parturi T:mi Viivi Eskolan asiakkaita. Harmaiden hiuksien leikkuun ja luovutuksen lisäksi vastaanotolla käsitellään kasvatustieteen ihmishahmoja yleisemminkin kuten psykiatri Carl Jungin (1875- 1961) arkkityyppejä. Yksi hänen teoksistaan on hiusosaajalla avoinna päätyön väliaikoina.

Tuira, Välivainio, Alppila Maastokartta 2016 Maanmittauslaitos Oulun kaupunki
Miljoonamonttu on risteymäalue kuvan oikeassa alakulmassa.
Arvokas uusi nimi Kiertotien pelastus
Valtatiekatua korvaamaan suunniteltu vuonna 1999 valmistunut Tuiran ohitusyhteys Kiertotie on nyt Bertel Jungin tie alueen asemaavan vuonna 1914 laatineen tunnetun suomalaisen arkkitehti Bertel Jungin (1878-1946) kunniaksi. Jungit ja hiukset menevät helposti parturissa sekaisin.
Tuiran alkuperäisessä asemakaavassa on nähtävissä taiteellisesti mielenkiintoisia sommitelmia. Kadut ja aukiot ovat osa sommittelua. Kiertotie on lyhyt kaareva paikalliskatu ja yksi sellainen sommitelma. Tuiran asemakaava on tehty sen ajan autottomille asukkaille. Kiertotie oli sopimaton nimi nelikaistaiselle ohitustielle. Ottaisiko alkuperäisen asemakaavan laatija Bertel Jung autoistuneen aikakauden suunnittelijain tuotteen omiin nimiinsä?
Olin mukana liikennesuunnittelijana Tuiran asemakaavan muutostyössä kaupungin vastaavien arkkitehtien ja arkkitehtipariskunta Irma ja Matti Aaltosen toimiston kanssa. Matti Aaltonen oli kuuluisan kuvanveistäjä Wäinö Aaltosen poika. Bertel Jungia en ole tavannut. Työ oli vaikeaa ja epäkiitollista. Tuiran suunnittelu on saanut osakseen runsaasti risuja. Suomen Kotiseutuliitto nimesi ”särmikkään” Tuiran vuoden 2019 Suomen parhaimmaksi kaupunginosaksi sen mielenkiintoisuuden ja eläväisyyden vuoksi. Alueen menneisyys ja tulevaisuus ovat sopusoinnussa keskenään, perustelevat palkitsijat.
Arkkityyppi on Carl Jungin antama nimitys hahmon, asian tai käsitteen yleismaailmallisille kuville, jotka syntyvät ihmiskunnassa kollektiivisessa alitajunnassa. Jungin ihmiskuvassa on 11 arkkityyppiä, persoonallisuustyyppiä, viisas, viaton, tutkimusmatkailija, hallitsija, luoja, hoitaja, taikuri, sankari, kapinallinen, rakastaja ja narri.
Tuiran asemakaavan ja asemakaavanmuutoksen tekijäksi valitsisin luojan, jolla on Carl Jungin mukaan syvällinen halu vapauteen. Hän rakastaa uusia asioita ja asioiden muuttamista. Luoja on fiksu toisinajattelija ja omavarainen. Hänellä on hyvä mielikuvitus ja huumorintaju. Hän saattaa kuitenkin olla epäjohdonmukainen ja viettää enemmän aikaa ajatellen kuin toimien.
Bertel Jungin tien avajaiset 1999. Kuva Mauri Myllylä
Liikenteen suunnittelijan kokemana Kiertotie (Bertel Jungin tie) oli pontevimmin kiistelty katu työaikani. Kiertotien teko irrotettiin Tulliväylän miljoonamonttu -hankkeesta myöhemmin tehtäväksi. Vastaesityksen mukaan Kiertotie olisi ollut siirrettävä ja rakennettava pääradan varteen Välivainion puolelle. Viimeiseen hankkeen esittelytilaisuuteen tuiralaisia edustanut arkkitehti saapui oman suunnitelmakäärönsä kanssa ja avasi esittelyn. Jäin kuulijan paikalle. Kokouksen edettyä pitkälle puheenjohtaja antoi kutsutulle esittelijälle puheenvuoron.
Bertel Jungin tie on strategisesti tärkeä ja korvaamaton pääkatuyhteys Hietasaaren, Toppilan ja merenranta-alueen kehittyville toiminnoille normaaliliikenteessä ja poikkeusolosuhteissa. Jonkun on ollut syytä sitä puolustaa.
Merikoskenkatu bulevardi aikaansa edellä
Hiukseni näkivät päivänvalon Tuiran synnytyslaitoksella vuonna 1935. Vanhempaini koti oli saman Tuirantien varrella. Kun oma perheemme muutti työn perässä Ouluun vuonna 1960, asuimme osoitteessa Merikoskenkatu 6. Lähes kaikki liikenne kaupungista Oulujoen pohjoispuolelle kulki Merikoskenkadun kautta. Merikoskenkadun ja Valtatien risteys oli vilkasliikenteisin paikka Oulussa. Kohtaloni on ollut toimia autottoman ajan Tuiran muuttamisessa kaiken liikenteen läpikulkupaikaksi. Ensiksi oli suunniteltava Merikoskenkadun liikenteen järjestely ennen kadun rakentamista. Suunnittelu perustui asemakaavamuutokseen Huvilatiestä Merikoskenkatu bulevardiksi, jolla asuminen ja kivijalkakaupat, kaikki liikennemuodot pysäköinteineen ja viheralueineen ovat sekoittuneena liki toisiaan. Kysyin kaavan laatijalta perusteita tiiviille ratkaisulle. Hän kertoi, että malli on kopioitu englanninkielisestä teoksesta. Hän juoksi hakemaan huoneestaan kirjan nähtäväkseni. Kuva alla oli teksti. This is bad planning.
Alueen toiminnot täydentyivät myöhemmin Alkon, Keskon ja postin palveluilla entisen Tuirantien kotimme paikalle. Liikenteen toimivuutta piti parantaa, josta kerroin lehden toimittajalle. Erehdyin sanomaan, etten käytä ostokeskuksen palveluja. Lehden lukija reagoi ihmetellen, ettei vastaava suunnittelija ota kantaa ongelmaan, koska ei itse käytä Alkon palveluja. Merikoskenkadun bulevardikonseptia jatketaan parhaillaan sen pohjoispuolella olevan Kemintien liikenneyhteyden kehittämisellä nykyaikaiseksi Alppilan bulevardiksi. Kaupunkirakennetta tiivistettäessä on tärkeää olla mielessä ilman vaihtoehtoista yhteyttä olevien pääväylien toimintakyvyn turvaaminen kaikissa tilanteissa myös poikkeusolosuhteissa. Tarvitsin sellaista syksyllä 2022 alueen sadevesiverkon tulviessa Miljoonamontun pohjalle
Oulu 11.2.2023
Mauri Myllylä