Ensikosketuksia liikennesuunnittelun todellisuuteen


Pyöräliiton VeloFinland  seminaari 29.9.2022 Oulussa alkoi historiallisella katsauksella Pyöräilykaupunki Oulu 50 vuotta. Keskusteluissa tulivat esille kysymykset, mitä olemme kokeneet ja oppineet tällä ”koulutiellä” matkan varrella.  Ennen työuraani Suomessa sai niukasti koulutusta tehtäviini. Pohjoismaiset kaupunkisuunnittelun opit ja esimerkit sekä jatko-opiskelu autoilun Mekassa USA:ssa panivat ajattelemaan myös itse. Opittiin myös työstä, työtovereilta ja kadun käyttäjiltä.  Jatkan vielä aiheesta puolustuspuheenvuoroani ja omaa tarinaani.

Liikennesuunnittelun lyhyt historia

Kerroppa siitä ajokortittomuudesta, pyysi VeloFinland 2022 seminaarissa puheenjohtaja Matti Koistinen. Edellinen kirjoitelmani oli Myytti ajokortittomasta liikennesuunnittelijasta. Todellisuudessa olin ajanut ilman ajokorttia vuonna 1954 inssiajon päätteeksi vain muutaman sadan metrin matkalla. Täyttä totta on myös, että aloittaessani Oulun kaupungin liikennesuunnittelijana vuonna 1960 liikennealan opintoni olivat pelkän Nelskylän autokoulun ajokorttitutkinnon ja TKK:n professori Olli Kivisen (1921-1999) asemakaavaopin kurssin varassa. Liikennesuunnittelun ylempi koulutus oli Suomessa 1950-luvulla hakusalla. Teknillisen korkeakoulun rakennustekniikan opintosuunnalla oli tiepainotteinen linja mutta hakijain kuten myös oma arvostukseni oli rakennetekniikan puolella. Kaupunkien rakentaminen ja niiden liikenteen järjestely olivat sodan jälkeisissä lähtökuopissa. Mielikuva tästä konkreettisena työnä oli harvoilla, joista Oulussa yksi yli muiden oli arkkitehti Otto-Iivari Meurman (1890­-1994).  Häneen viitattiin toistuvasti. Helsingissä ja Tampereella oli tehtävä liikennesuunnittelijan nimikkeellä. Myyttiin uskovien huoli kaupungin puutteellisista liikenneolosuhteista oli oikeutettu, mutta syy niihin ei ollut vastuullisen ajokortittomuus.

Hain vuonna 1960 Oulun kaupungin rakennustoimistoon liikennesuunnittelutehtäviin perustettua toimistoinsinöörin virkaa ja tulin valituksi. Teknillisen apulaiskaupunginjohtajan työpaikkahaastattelu Kuntatalolla Helsingissä sisälsi vain mielestäni raittiustestin kysymyksellä: ”Onko alkoholi ongelma?” Vastasin kielteisesti. Myöhemmin selvisi, että ymmärsin kysymyksen väärin ja tulin valituksi väärin perustein. Tätä todistaa kaupungin viran haussa toiseksi jääneen Seppo Westerlundin (1933-2014) työura rakennusalalla, sitten kansanedustajana 1970, puolustusministerinä 1976 ja liikenneministeriön rakennusneuvoksena. 

Liikennesuunnittelun osaaminen tuontitavaraa

Sain mahdollisuuden paikata heppaista kaupunki- ja liikennesuunnittelun osaamistani USA:ssa Indianassa Purduen yliopistossa vuosina 1967-1968 yhdysvaltalaisen yrityksen Catepillarin rahoittaman Kansainvälisen tieliiton IRF:n stipendin ja Oulun kaupungin myöntämän palkattoman virkavapauden turvin. Samanaikaisesti meidän kuusihenkisen perheen koti Hyttystie 2 Oulussa oli vuokrattuna kansainväliselle Insinööritoimisto Wilbur Smith-Polviselle toimistoksi Oulun kaupungin ensimmäisen liikenteen yleissuunnitelman tekemiseen ja pääsuunnittelijan Mauno Pihlajan perheen asunnoksi.

 Suoritin USA:sa Masters of Science in Civil Engineering tutkinnon.  Oppiaineeni olivat liikennejärjestelmän suunnittelu pääaineena ja tiesuunnittelu, liikennetekniikka, kaupunkisuunnittelu, tilastotiede sekä englanti ulkomaalaisille lisukkeina. Lopputyön tein aiheesta ­Tekijät, jotka vaikuttavat kaupungin keskustan kokoon. Opetusmenetelmät olivat samankaltaisia kuin olin kokenut Suomessa TKK:ssa. Kansainvälisen opiskelijaryhmän suuri aktiivisuus ja tiedon halu poikkesi kokemastani.

Harold L Michael 1920 -1999

Opettajat avainhenkilöinä

Opettajista nostan esille pääaineeni opettajan professori Harold L Michaelin taianomaisesti mukaansa tempaavana alansa osaajana. Yliopiston julkaisun muistokirjoituksessa (k. 3.8.1999) häntä kuvataan korostetuin sanoin: ”Michael oli jättiläinen omalla alallaan. Hän suoritti jo Purduen yliopiston alkututkinnon vuonna 1950 korkeimmin kunniamaininnoin. Michael teki suuren vaikutuksen lukemattomiin ihmisiin kotikunnassaan, Indianan osavaltiossa ja kautta maailman. Hän oli samalla tosi herrasmies ja kohtaamilleen ihmisille rakas henkilökohtainen ystävä. Monet tulivat Purduen yliopistoon saadakseen opiskella hänen johdollaan.”

Elinikäinen työ samassa paikassa vaikuttaa maailmanlaajuisesti. Urakehitysihanteet nykyisin poikkeavat tästä. Koin Michaelin hänen muistokirjoituksensa kaltaisena ihmisenä tietämättä sitä opiskelemaan lähtiessäni. Hänen opetuksensa teki vaikutuksen, josta olen kiitollinen.

Hyviä opetuksia jäi mieleen muiltakin opettajilta ja opiskelutovereilta eri maista. Professori J.C.Oppenlander muistutti asioiden kompleksisuudesta ja ongelmien yleisestä olemassaolosta. Hän opetti niiden ymmärtämistä ja systemaattista ratkaisemista. Kokonaisvaltaista ajattelua ja johtamista tarvitaan tänä aikanakin täydentämään yleistä hanke- ja projektikeskeistä ajattelua ja työtä. Osataan rakentaa ja uskalletaan purkaa. Minkä jäljen jätämme itsestämme?

Kaupunkisuunnittelun opettajan kanssa koimme ammatillista sukulaisuutta. Repeat, repeat oli puolestaan englannin kielen opettajan eniten käyttämä pänttäys minulle ja muille. Stipendini rahoittaja Catepillar konserni ehkä toivoi, että keskittyisin tiedon siirtoon alueilla, joilla tarvitaan suuria maansiirtokoneita. Työnantajani taholla ilmeni pelko, että nyt moottoritieoppia tuodaan Ouluun. Sen toteutumatta jääminen tuli esille myönteisenä asiana Pyöräliiton seminaarissa  29.9.2022 Oulussa.

Indianan valtion ajokortin suoritin, mutta omaa autoa tai polkupyörää en kyennyt ostamaan. Pitemmillä matkoilla perheemme turvautui vuokra-autoon ja lentämiseen sekä lähiliikenteessä koulubussiin, ystävien tai joskus myös paikallisbussin kuljettajan hyväntahtoisuuteen pihaportille asti. Suomessa pysyminen olisi opettanut autoystävällisempään ajatteluun ja elämään.

Marja, Kari ja 4-vuotias Jarkko Sipilä äitinsä edessä Myllylän perheen vieraina West Lafayettessä yliopistoalueella kesällä 1968. Kari opiskeli samanaikaisesti Ohion yliopistossa. Oikeustoimittaja, kirjailija Jarkko Sipilä kuoli sairauskohtaukseen 7.3.2022. Muistamme häntä. Kuva Mauri Myllylä

Korkeakouluopetuksen merkitys

Purduen yliopisto ja kampusalue ovat kehittyneet 50 vuodessa. Reutersjn vuosittain tekemän ranking listan mukaan Purduen yliopisto oli vuonna 2018  sijalla 50. maailman 100 innovatiivisimman yliopiston listalla. Purduen yliopisto on julkinen yliopisto, jonka pääkampus sijaitsee West Lafayettessa, Indianassa. Pääkampus pitää yllä koko osavaltion laajuista yliopistojärjestelmää, johon kuuluu alueellisia kampuksia, teknologian harjoittelukeskuksia ja maataloustoimistoja. West Lafayetten kampuksella opiskeli vuonna 2018 yli 40 000 opiskelijaa Purduen yliopiston tutkijat ovat sen historian aikana kehittäneet monia innovaatioita ja saaneet ainakin yhden Nobel palkinnon. Purduen yliopiston opiskelijakunnan merkittävin henkilö on ”liikennealalta” 1. kuukävelijä Neil Armstrong (1920-2012).

Kansainvälisen Tieliiton IRF tukiohjelman pääkohteena olivat kehitysmaat. Suomen tieviranomaiset eivät pidä maatamme kehitysmaana. Suomi on tietääkseni irtaantunut kansainvälisestä koulutusyhteistyöstä, jonka puitteissa nuori insinööri Suomesta otti oppinsa vastaan kiitollisena. Alan korkeakouluopetus alkoi kehittymään kotimaassamme ja saatoin jatkaa sen hyväksikäyttöä omaan osaamiseen. Suoritin vuonna 1971 Oulun yliopiston rakennustekniikan opintosuunnalla pääaineeni tie- ja liikennetekniikan lisensiaattiopinnot, sivuaineena asemakaavaoppi professori O A Taivaisen johdolla. Opiskelun ohella hoidin sivutyönä statiikan ja sillanrakennuksen ja sen jälkeen tie- -ja liikennetekniikan assistenttihommia.  Kun tutkinto jäi keskeneräiseksi, nimeni poistettiin opiskelijaluettelosta. Tähän päättyi myös tarinani sivutoimisena yliopiston opettajana.

Oulussa 24.11.2022
Mauri Myllylä

Advertisement
Kategoria(t): Liikennejärjetelmä, Muut, study, Tiede Avainsana(t): , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.