Suomen 100-vuotisjuhlaa vietetään myös pyöräillen. Yksilö, kaveriporukka, järjestö, kunta, yritys tai työyhteisö voi osallistua 100 Pyöräilytekoa -kampanjaan. Siihen voi osallistua tekemällä itse valitsemia pyöräilytekoja ja kertomalla niistä Twitterissä tai Instagramissa tunnisteella #100pyöräilytekoa. Pyöräilytekoja voi kirjata myös kampanjan Facebook-sivuille. Toteutettuja pyöräilytekoja nostetaan esiin 100 Pyöräilytekoa -sivulle http://100pyorailytekoa.fi/. Parhaat teot palkitaan! Kampanjan järjestävät Pyöräilykuntien verkosto ja Pyöräliitto. https://www.facebook.com/100pyorailytekoa/
Juhlavuoden kampanjan järjestäjät korostavat, mitä minä tai meidän porukka voi tehdä pyöräilytekoina isänmaansa hyväksi. Teot eivät ole pelkästään uudenvuoden- tai uuden vuosisadan lupauksia. Luvataan, että myös toteutettuja pyöräilytekoja nostetaan esiin. Kun oman ikäluokkani veteraaneilla visiot eivät yllä pitkälle eteenpäin, saa luvalla katsoa myös taaksepäin. Mitä tulikaan tehtyä?
Varhemmin tämän vuosisadan alussa laadittiin julkisen vallan toimesta kävelyn ja pyöräilyn strategioita ja kehittämisohjelmia kattavine toimenpideluetteloineen. Olin työssä mukana. Toimenpiteet olivat teknillisiä toimenpiteitä painottavia. Liikennepolitiikka kuului autoliikenteen suunnitteluun. Yleensä toimenpiteitä valmistelevat eivät olleet itse vastuussa niiden toteuttamisesta ja siksi tärkeä osa toimenpiteen sisällöstä oli kertoa, mikä on vastuutaho. Yritettiin käskyttää muita. Kävelyä ja pyöräilyä ei ole osattu eikä aina haluttu käsitellä osana muuta yhdyskuntasuunnittelua eikä osana muuta liikennesuunnittelua. Omavastuu on outo näkökulma.
100 pyöräilytekoa kampanjassa mahdollisuudet ovat auki. Ensimmäisenä tulee lähinnä mieleen, miten enemmän saataisiin ihmisiä pyörän selkään arjen ja vapaa-ajan matkoillaan ja kannustamaan muita samaan. Työssä oloaikana vuosina 1961-1998 ajoin polkupyörällä ehkä 100 edestakaista työmatkaa puolessa vuodessa. Eläkkeellä oloni aikana vuosina 1999-2015 kirjoitin ehkä 100 artikkelia ja 500 kirjasivua kävelyn ja pyöräilyn puolesta.
Työelämäni pituus on 55 vuotta eli noin puolet Itsenäisen Suomen iästä. Se sisältää tekemisiä ja tekemättä jäämisiä. Kaikista niistä voi nyt tehdä kertomusta. Suomen juhlavuodeksi on 2.8.2017 Montrealissa julkistettu kirjani Biking in Practice. Ideas and acts to promote walking and cycling. Kirjassa kerron, miten erilaisissa tehtävissä toimien on minulla ollut mahdollista vaikuttaa kävelyn ja pyöräilyn hyväksi. Kirjan olen voinut kirjoittaa omissa nimissäni. Monia kevyen liikenteen suunnitelmiakin olen nimikirjoituksellani hyväksynyt. Kaikkea sitä tekemistä ja vaikuttamista, josta kirjassa kerrotaan ei voi tekijänoikeudella omistaa. Kuvien ottajiltakin on lupa kysyttävä. Se on ollut yhdessä tekemistä, jota juhlavuoden ohjelma perään kuuluuttaa.
Oma pyöräilytekoni on kirjoittamani kirja pyöräilyn arvostuksen puolesta. Sen kustannuksista olen myös vastannut yksin. Kirjoja on painettu 400 kappaletta eli 400 tekoa pyöräilyn hyväksi. Haastan 400 kaveriani mukaan avaamaan kirjan ja sen sisällön käyttöönsä ja pyöräilijöiden hyväksi.
8.2.2017 Mauri Myllylä