Syystunnelma 2014


 

Teit oikein ystävä ainoo, kun luotani lähdit pois…”, alkaa Toivo Kuulan yksinlaulu Syystunnelma vuodelta 1904. Sanat ovat Eino Leinon  kokoelmasta Yökehrääjä. Kumpikin taiteilija kuoli työiässä kesken luomistyönsä. ”Sävellys on siinä mielessä tyypillistä Kuulaa, että musiikissa on vastakohtia: suuria tunteita, poislähtöä, kukkia lumen alla”, kertoo Suomen Kansallisoopperan päädramaturgi Juhani Koivisto. Laulu ei ole pelkästään näyttämödraamaa. Laulun saama suuri suosio osoittaa, että sen sanat ja sävel koskettavat edelleenkin läheltä ihmiselämää pienessä piirissä ja myös sen suuremmissa puitteissa.

Kotikatumme Hyttystien ja Sääskitien uudistajat ovat olleet pari vuotta hyviä ystäviämme ja nyt lähteneet pois. Viimeisenä toimena kaksi nuorta koulupoikaa kävi kylvämässä katuviheralueille heinän siemeniä vähän niin kuin vasemmalla kädellä, josta oikea käsi ei tiennyt mitään. Heille oli johtaja ensimmäisen työpäivän aamuna sanonut, minne menette haravoimaan. Paljaita paikkoja jäi. Joku kuihtunut kukka kadullamme on odottamassa lunta peitokseen.Toimeksianto muistuttaa venäläisten sotilaiden ”eksymistä” Ukrainan pelloilla.

Puolivälinkankaan korkeimmalla kohdalla Odessan puistossa on pikku harjanne, jota on käytetty rintamalinjana Suomen ja sodan aikaisen ainoan ystävämme Saksan sotilaiden harjoituksissa. Ampumapoterot ovat vielä nähtävillä harjanteen eteläpuolella ja vihollinen ilmeisesti sen pohjoispuolella suuntana Oulu. Harjanteen päällä kulkee nyt tärkeä pohjoisten kaupunginosien kevyen liikenteen reitti. Ystävämme Oulun kaupunki ei ole lähtenyt pysyvästi pois palveluksineen luotamme. Kaupunki on korottanut reitin profiilia ylemmäksi maisematieksi tai rintamalinjan vahvistamiseksi. Pääsuunnittelijan mukaan rakenteen pohjalle asetettu muoviverkko pitää painumat kurissa ja päällysteen raskaiden ajoneuvojenkin alla ehjänä, jota laatuvaatimusta tähän saakka kevyemmin rakennetut kevyen liikenteen tiet eivät täytä.

Odessan kaupunki on ollut vuodesta 1957 Oulun ystävyyskaupunki. Odessan puisto on ystävyyden puisto ampumahaudoista huolimatta. Toivo Kuulan laulu ainoosta ystävästä ei oikein kuvaa kaupunkien välistä ystävyyttä. Oulullakin on 13 ystävyyskaupunkia eikä niistä hennota luopua. Ystävyyskaupunkitoimintaa on ollut liikenneasioissa jostain syystä vähän. Odessan ja Oulun ystävyys kesti Neuvostoliiton hajoamisen ja kestää todennäköisesti nykyisen Ukrainan kriisin.

Ystävyystoiminnan 10-vuotisjuhlassa vuonna 1967 istutettiin puistoon rintamalinjan pohjoispuolelle ystävyyden kuusi. Kaupunki järjesti Hyttystien kotiimme arvovaltaisille ystävyyskaupunkien edustajille juhlakahvit. Lahjoja vaihdettiin. Talonväki sai alkoholipullon, jonka sisältö jäi käyttämättä. Ystävyyden puu ei lähtenyt kasvamaan ja se on korvattu uudella ehkä paremmalla menestyksellä. Ystävyyspuun säilyminen on haluttu turvata jättämällä se tarkemmin maastoon merkitsemättä. Oikea ystävyys on sydämen asia. Sydämenystävyyttä välitti Matti Kuula pojalleen Toivo Kuulalle hänen kuolinvuoteellaan.

Tämän vuoden keväällä ja kesällä on siirtynyt pois työystäviäni, joiden muistoa arvostan. Poismenneet eivät vakuutelleet ystävyyttään mutta siltä heidän suhtautumisensa minusta tuntui ainakin perästä päin. Liikennöitsijä Pentti Pohjola oli lähtijäjoukon vanhin. Hän ja hänen johtamansa Veljekset Pohjola Oy oli sodan jälkeen ja Oulun kaupungin työurani alkuvaiheessa päävastuussa kaupungin joukkoliikenteestä. Työnjako kaupungin ja liikennöitsijän kesken määrittyi yhteistoiminnassa, jota tarvittiin ja johon yhdessä oltaessa vedottiin. Kilpailulainsäädäntöä ei ollut mutta silti toiminnassa noudatettiin julkilausuttuja hyviä pelisääntöjä. Pentti Pohjolan kaltaiseen reiluun ja viisaaseen liikenteen johtajaan ja uudisraivaajaan syntyi kaikkien luottamus.

Edesmenneen arkkitehti professori Seppo Valjuksen tunsin henkisesti ja ruumiillisesti suoraselkäisenä ihmisenä. Hänen kanssaan tehtiin työtä eikä moitiskeltu muita. Poristiin kun satuttiin tapaamaan kaupungilla. Hän arvosti insinöörinkin mielipidettä. Yhteiset hankkeemme olivat pilottiluonteisia, keskustan ensimmäinen pysäköintitalo Autosaari, kävelykatu Rotuaari ja Oulunsuun asemakaava. Hankkeet kiinnostivat muitakin osaajia. Kaunis muisto jäi myös Seppo Valjuksen puolisosta Leenasta, joka kuoli muutama viikko ennen Seppoa.

Arkkitehti Kari Virta sai ansioistaan myös professorin arvonimen. Kun teimme yhteistyötä Linnanmaan yliopistoalueella ja Kaijonharjun asuntoalueella ei hän vaikuttanut akateemisuudellaan vaan jalat maassa olevana käytännön suunnittelijana. Liikennesuunnittelijana arvostin häntä myös siksi, että hän otti näissä kummassakin hankkeessa kävelyliikenteen eli yliopiston keskuskäytävän ja Kaijonraitin kantaviksi teemoiksi.

Maaherra Ahti Pekkala tuli minulle tutuksi Oulun läänin liikennetoimikunnassa sen puheenjohtajana ja julkisuuden kautta. Ulospäin hän edusti johtajuutta ja arvovaltaa. Kun niiden takana oli perinpohjainen paneutuminen käsiteltävään asiaan ja huippumuisti, hänen sanansa painoi. Näytti siltä, että hän tällä osaamisellaan saattoi pitää hyvän extempore puheen, mutta senkin takana oli vankka tehtävään valmistautuminen.

    Oulussa 28.8.2014                       Mauri Myllylä

 07220029 2

                 Kuva Mauri Myllylä 2012

Syystunnelma

Teit oikein ystävä ainoo,  kun luotani läksit pois. 
Sun rintasi nuori ja lämmin  mun rinnalla jäätynyt ois.

Kas, maantiellä kalpea kukka  lumipälvestä nostavi pään. 
Mitä vuottelet kukkani vielä?  On aika jo painua pään.

Tuhat aatosta sieluni tunsi,  sen vaan minä muistaa voin: 
Oli tielläni kuihtunut kukka  ja sen peitoksi lunta ma loin.

Eino Leino 1897

Kategoria(t): Inhimillinen elämä, Jalankulku- ja pyöräliikenne, Kevyt liikenne, Kulttuuri Avainsana(t): , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.