Kirjoittajavieraan artikkeliesittely: ”Logistisitilla ratkaisuilla on tuettava tulevaisuuden klustereiden kehittymistä”


Liikenteen suunta -lehti on Liikenneviraston t & k lehti. Kirjoittajavieraalta Yrjö Myllylältä tilattiin artikkeli lehteen, jonka teemana oli logistiikka ja arktinen ulottuvuus.

Liikenteen suunta 2/2013:

Logistisilla ratkaisuilla on tuettava tulevaisuuden klustereiden kehittymistä

”Tässä artikkelissa tutkitaan toimintaympäristössämme vaikuttavia vahvoja ennakoivia trendejä ja niiden vaikutusta klustereiden ja logistiikan kehittämiseen Suomessa.  Suomen logistiikan ja osaamisen kytköstä ympäristötekijöihin on vahvistettava. Tämä tarkoittaa suuremman huomioin kiinnittämistä luonnonvarojen merkitykseen taloudessa ja logistiikassa, maantieteellisen asemamme huomioimista ja kytköksiä kansainväliseen liikennejärjestelmään mm. pohjoisen kautta. Ratkaisuja haettaessa on jatkuvasti huomioitava niiden toimivuus arktisessa toimintaympäristössä, muun muassa kylmyys, lumi, jää, pitkät etäisyydet ja herkkä luonto huomioiden.”

Artikkeli Liikenneviraston t&k lehdessä Liikenteen suunta 2/2013 avautuu suoraan tästä.

Vahva ennakoiva trendi pitää sisällään myös vahvan historiaevidenssin, joka voidaan osoittaa ja todentaa. Samoin se pitää sisällään tulevaisuusosan, asiantuntijoiden arvion trendin jatkumisesta tiettyyn tulevaisuuden hetkeen saakka sekä trendin merkittävyydestä ja vaikuttavuudesta tarkastelun kohteena olevaan ilmiöön. On oltava tarkkana suunniteltaessa esimerkiksi pelkästään ilmastonmuutoksen/ilmaston lämpenemisen varaan pohjoisen liikennejärjestelmää, kuten Pohjois-Suomen ratayhteyksiä olettaen, että Koillisväylän liikenteen kehitys perustuu vain ilmaston lämpenemiseen, koska trendin historia- ja tulevaisuusosasta ei ole mielestäni kiistatonta tietoa. Trendi ei varmuudella ole ainakaan ollut eikä ole lähitulevaisuudessa ainoa pohjoisen kehitykseen ja Koillisväylään ja sen liikennejärjestelmien kehitykseen vaikuttava tekijä.  Toiseksi on oltava tarkkana, miten ja ketä asiantuntijoita tulevaisuuden arvioinnissa käytetään, koska pääsääntöisesti ”asiantuntijakaan ei sahaa omaa oksaansa” vaan ”laulaa sen lauluja kenen leipää syö”. Tästäkin huolimatta yleinen etu ja tulevaisuuden mahdollisuudet olisi saatava esille, yhteinen visio ja toimintaohjelma tulisi saada luotua. Asiantutijatiedon käytön asiantuntijoitakin on käytettävissä!

Ks. myös seuraavat artikkelit  ja ota yhteyttä tekijään halutessasi tulevaisuudessakin kestäväksi osoittautuvia liikennejärjestelmä- ja muita suunnitteluratkaisuja:

Tulokset liikennejärjestelmän ja muun suunnittelun osalta ovat sen mukaisia kuin ovat asiantuntijatkin

Tuloksiin pääsemiseksi pn suositeltavaa käyttää parhaimmaksi arvioitua osaamista

Ks. myös Liikennementorin seuraavat artikkelit

Kategoria(t): Liikennejärjetelmä, Liikennepolitiikka, Mentorointi Avainsana(t): , , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

2 vastausta artikkeliin: Kirjoittajavieraan artikkeliesittely: ”Logistisitilla ratkaisuilla on tuettava tulevaisuuden klustereiden kehittymistä”

  1. Paluuviite: Kirjoittajavieraan artikkeliesittely: “Logistisitilla ratkaisuilla on tuettava tulevaisuuden klustereiden kehittymistä” | Aluekehitys. Tulevaisuuden ennakointi. Strategiaprosessit.

  2. Paluuviite: Liikennementorin sivuilla artikkeliesittely: “Logistisitilla ratkaisuilla on tuettava tulevaisuuden klustereiden kehittymistä” | RD Aluekehitys Oy – Elää aikaansa edellä

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.