Toistamme tarvitsemme


Kevätpäivän tasauksen aikaan pyörätiet ovat vielä tasaisia. Talvi jatkuu ja talvipyöräilyä voidaan vielä harrastaa ja sitten muistella. Oulun pyöräily on saanut kuluneena talvena paljon myönteistä huomiota Suomessa ja rajojemme ulkopuolella. Sitä mainitaan malliksi muille. Itävaltalainen Eltis-kuvausryhmä tuli vierailulle Oulun talvipyöräilykongressiin ja nosti Oulun ja sen talvipyöräilyn esimerkilliseen asemaan omassa mediassaan ja laajemmassa julkisuudessa. Sitähän me tarvitsemme.

Hyvää asiaa voidaan tarkoituksellisesti myös yliarvostaa kun sen avulla halutaan vaikuttaa itse tärkeänä pitämän asian hyväksi. Kun on löydetty toisille opiksi osoitettavaa, löytö voidaan näyttää omana työsaavutuksena. Sama logiikka on käytössä silloinkin, kun haetaan kielteisiä ilmiöitä tai keksitään uusia kohuja. Havainnoijan päätarkoitus on itsekäs ja se pitää myös hyväksyä sellaisena. Kehumisesta ei kannata provosoitua ylpistymällä. Kokemuksesta tiedämme, että huippuosaamisen imagon pohja voi olla pois joku kaunis päivä.

Hyvinä aikoina kirjoitettu visio: ”Kaupunki on pohjoisen kumppanuusverkoston menestyvä keskus. Se on elinvoimaltaan ja toimintakyvyltään vahva sekä alueeltaan moni-ilmeinen, viihtyisä ja houkutteleva kestävän kehityksen verkostokaupunki”. Vaatii hyvää uskoa pitää visio voimassa hyvinvoinnin perusteiden pettäessä.

Otamme mielellään vastaan ylistystä  ja kehuja. Muistammeko, että samat tarpeet, työn arvostaminen ja sen esille saaminen ovat yhteistyökumppanienkin intressissä tai jopa perusta yhteistyölle.

“I checked your link to the block – unfortunately I don’t understand anything. But if there is any possibility for you to mention www.eltis.org there this would be fine. This is the initiative for which I took the interview, paid the travel from and will produce the videos. This is the information platform form the EC and they would like to see it somewhere mentioned so that the readers could visit us. Unfortunately the journalist also didn’t mention it.”  Robert Pressl

Talvipyöräilykongressin itävaltalaisryhmä hoksautti, että. he olivat leipätyössään, jossa työn vaikuttavuus pitää perustella omalle toimeksiantajalle. He ilmaisivat pettymyksensä, kun ei ollut monta Eltiksen ystäväksi rekisteröitymistä ja kun lehdistö ei ilmaissut heidän tavoitteitaan eikä osoitteitaan.

Kehuminen on bilateraalista, kaksikylkistä ja vuorovaikutteista sekä molempia osapuolia koskettavaa ja hyödyttävää ”kauppaa”. Kun Suomi haluaa lisätä vientiä toiseen maahan, siellä kysytään, mitä ostamme heiltä. On turha odottaa kutsua suurvaltaan, jos siellä ei tunneta tarvetta kuulla meitä. Nice to meet you riittää käytävällä tavattaessa.

Eltiksen kaltaisia toimijoita, hyvän asian etujärjestöjä on nykyisin paljon. Toimintamalli on yleistynyt. Motivan koordinoima LIVE-Liikkumisen ohjauksen verkosto on yksi samanlainen toimija Suomessa.  Mietityttää, miten tällaisen toiminnan hyödyt saadaan informaatiotulvassa kotikäyttöön.  Me tarvitsemme laajataustaisia arvovaltaisia toimijoita, jotka tekevät hyvän asian uskottavammaksi. Niiden avulla verkotutaan toisiin toimijoihin. Heillä ei ole aina toimeenpanovälineitä ja ne tarvitsevat kumppanikseen sellaisia voimia, joilla niitä on. Suuri kaupunkikunta on hyvä sellainen.

Eltis on suurin kaupunkiliikenteen tiedotusfoorumi Euroopassa. Se tarjoaa verkkosivuillaan suuren tiedoston ja kuvakokoelman esimerkillisistä ympäristöistä ja toimenpiteistä vapaasti käytettäväksi ystävänsä omassa toiminnassa ja tiedottamisessa. Ystäväksi voi rekisteröityä oman kuvan kanssa ilmaiseksi ilman velvollisuuksia. Hyötyinä ystävyydestä ovat myös säännöllinen uutiskirje ja vinkkiposti, yhteistyökumppanuudet tutkimusten arvioinneissa ja erilaisissa projekteissa.

Tiedotusfoorumi pitää yllä best practice-apteekkia, jossa voi asioida oman osaamisen parantamiseksi tai omaan projektiin vitamiinien saamiseksi. Hyvät esimerkit voivat olla alku muoti-ilmiöille tai sitten todella vaikuttajia parempaan. Uskon enemmän hyvän esimerkin voimaan kuin sen latistumiseen maan tavaksi. Toivo viisaan liikkumisen tulevaisuudesta kannattaa säilyttää. Se vaatii rakkautta siihen kestääkseen.

Se oli silloin talvella 2013Kuva Mauri Myllylä

Se oli silloin talvella 2013
Kuva Mauri Myllylä

Oulussa 23.3.2013    Mauri Myllylä

Kategoria(t): Jalankulku- ja pyöräliikenne, Kevyt liikenne, Liikennepolitiikka, Vuorovaikutus Avainsana(t): , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.