Ilonpilkahduksia Oulun talvipyöräilykongressista


Ensimmäinen kansainvälinen talvipyöräilykongressi 13.-14.2.2013 Oulussa onnistui. Sen järjestäjät ja tilaisuuden sisällön luoneet saivat kehut ja ansaitut aplodit. Luennot ja keskustelut olivat hyvin johdettuja ja pysyivät raameissaan. Innostunut ja välitön ilmapiiri vakuutti työn merkityksestä ja sen jatkumisesta. Eräs osallistuja ihmetteli, kun tilaisuudessa ei kaupattu mitään ja halusi saada sen ”myyjistä” eli järjestäjistä tarkempaa tietoa. Joukkueen coach Navico Oy:n Timo Perälä oli pukeutunut Winnepegin ja Teemu Selänteen lahjoittamaan paitaan ja tiskin takana olleet nuoret yrittäjät Oulubike -paitoihin. Näkymä myi ja hyvällä syyllä ostin paidan vapaaehtoisesti vaimolleni ystävänpäivän kunniaksi. Kevättalven aurinko pilkahteli pilven takaa ilmatieteen laitokselta pyydetyn sääennusteen mukaisesti. Seuraavassa eräitä muitakin kongressin ilonpilkahduksia.

Talvipyöräilykelit on saatu kuin tilauksestaKuva Mauri Myllylä 2013

Talvipyöräilykelit on saatu kuin tilauksesta
Kuva Mauri Myllylä 2013

ELTIS eli European Local Transportation Information System on arvovaltainen Euroopan Unionin tuella toimiva paikallisista liikenneasioista kertova ja niitä edistämään tarkoitettu järjestelmä, joka sivuillaan kuvaa ja tuo esille malliksi soveltuvia kaupunkien  liikennejärjestelmiä. www.eltis.org ELTIS-kuvausryhmä osallistui Robert Pressl`n johdolla talvipyöräilykongressiin ja teki videon ja kokosi tietoja Oulun kevyen liikenteen historiasta. Heidän arvostuksensa Oululle oli ylitsevuotavaista eikä sitä vähentänyt haastatellun antamat kainot vastaukset. Robert Pressl`n mielestä Oulun pitäisi osata paremmin myydä tuotettaan muille kaupungeille ja valtioille. Pyöräliikenne lienee ilmakitaraa arvokkaampi myyntiartikkeli. www.eltis.org

Kongressiin osallistui 150 vanhempaa ja nuorempaa vaikuttajaa ja tiedeihmistä Euroopasta ja Pohjois-Amerikasta.  Kongressivieraiden uniikki kokemus tuli pyöräajelulla kevyen liikenteen väylillä. Ajaminen hyvällä lumipinnalla oli nautinto ja myötäajajien ja vastaan tulevien pyöräilijöiden määrä ilahduttava. Olen luullut, että tärkeintä on saada itsensä liikkeelle. Wienissä tehdyn tutkimuksen mukaan tärkein motiivi lähteä talvipyöräilemään on, että saa nähdä omat jälkensä sataneella lumella ensimmäisenä.

Keskieurooppalaisessa kulttuuriperinteessä pyöräilyä arvostetaan eri tavalla kuin meillä eikä sitä jätetä yksistään ”viherpiipertäjien” työksi. Jälki-ilmoittautunut Göteborgin kaupungin pormestari ehti kuunnella kaikki esitelmät ja osallistua pyöräretkelle.  Häntä pyydettiin kaupungintalon vastaanotolla esille. Hän käytti puheenvuoron, jossa osoitti arvostustaan Oululle ja talvipyöräilylle.

Liikennesuunnittelijan urani alkutaipaleella Uumaja oli lähellä sijaitseva opintomatkojen kohde. Esimerkki- ja vertailukaupungiksi se kelpaa edelleen. Uumajan kehittäminen talvipyöräilykaupunkina tapahtuu pelkistetysti kahden pääkonseptin pohjalta:

  • Optimaalista kaupunkirakennetta kehitetään viiden kilometrin säteisenä
  • Pyöräilyn pääväyliä suositaan rakentamisessa, kunnossapidossa ja muussa toiminnassa

Periaatteet koskevat kaupunkirakennetta ja pyörätieverkkoa. Alle viiden kilometrin automatkat on helpoimmin korvattavissa pyörällä liikkuen. Näiden pyörämatkojen ohjaaminen pyöräilyn pääväylille edistää taloudellista ja toimivaa liikennejärjestelmää. Ajatus oli nähtävissä myös Oulun kaupungininsinöörin esittelemässä Oulun kevyen liikenteen pääverkon suunnitelmassa vuodelta 1974.

Professori Jorma Mäntynen on julkisuudessa ja liikennealan tapahtumissa osallistuvin asiantuntija tänä päivänä. Hän huikkasi ohi kulkiessaan: ” Oulun kannattaa vain nauttia hyvistä kevyen liikenteen olosuhteistaan.” Ehkä hän epäsuorasti viestitti, ettei osaavilla kielitaitoisilla nuorilla ole enää hiljaiselle tiedolle kysyntää.  Hän itse aikoi silti jatkaa pyöräkonferensseissa käymistään eläkkeelle siirtymisen jälkeenkin niiden ihmisten välisen kanssakäymisen suuren arvon vuoksi.

Kongressissa mukana olleen liikenne- ja viestintäministeriön Jaloin projektin 2001-2004 yhteistyökumppanini merkittävin työprojekti tällä hetkellä on ollut polkupyöräilyn hyötykustannussuhteen laskentamenetelmän kehittäminen Helsingin kaupungille. Saatu hyötysuhde 8 tarkoittaa, että pyöräliikenteeseen satsattu euro tuottaa investointina kahdeksankertaisen hyödyn. Tällaista hyötysuhdetta ei saavuteta autoliikenteessä vaikka sen nopeutta kuinka pystyttäisiin nostamaan. Bensan hinnan noustessa ja terveyden painoarvon kasvaessa hyötysuhdeluku 8 voi muuttua vain isommaksi. Arvojen kalkylointi on uutta osaamista.

Toinen yhteistyökumppanini Espoon kaupungista piti Oulun pyöräliikenteen suunnittelua hyvänä sen selväpiirteisten linjausten vuoksi.  Sellainen on muun muassa yhdistettyjen jalkakäytävä-pyöräteiden käyttö eli jalankulun ja pyöräilyn samaan liikennetilaan sovittaminen väljässä kaupunkirakenteessa. Sopuisa tilanjako ottaa huomioon talviolosuhteet, vähentää rakennuskustannuksia ja toimii hyvin kesällä ja talvella lumen peittäessä rakenteet ja ohjausmerkinnät.

Rautaisella rautatieosaamisella Oulun kaupungininsinöörin tehtävään valittu vastaa nyt myös polkupyöräliikenteen kehittämisestä. Hän oli halukas perehtymään Oulun pyöräliikenteen historiaan ja aiemmin käytettyihin suunnitteluperiaatteisiin. Hän kertoi myös kaupungin päättäjien patistelleen häntä ja muita virkamiehiä ponnistelemaan Oulun pyöräkaupunkimaineen hyväksi. Ennen piti tehdä tätä työtä omin päin.

Kaupungininsinöörin tiimi osallistui aktiivisesti talvipyöräilytapahtumaan ja ehti hoitamaan sen lomassa myös päälle kaatuvia virka-asioitaan. Oulun kaupungin katujen kunnossapitopäällikkö halusi kertoa kulkevansa työmatkat polkupyörällä, joka soveltuu hänen mielestään vilkkuautoa paremmin myös pyöräteiden kunnon katselmuksiin.

Arkkitehdit ja insinöörit kulkivat ennen enimmäkseen omissa opinnoissaan. Oulun Haukiputaan kaavoituksesta vastaava arkkitehti oli mukana talvipyöräilykongressissa ja jatkamassa Oulun kaupungin asemakaavoituksesta vastanneiden edeltäjiensä työtä polkupyörän arvostajana ja käyttäjänä.

Mielenkiinnolla menin kuuntelemaan esitelmää -Attitudinal and non-attidutinal antecedents, Oulun yliopiston opiskelijain ja sen muun väen pyöräilystä. Asun yliopistolle johtavan pyöräilyreitin varrella sen epäjatkuvuuskohdassa Hyttystiellä. Toimin uusien opiskelijain oppaana heidän kysyessään syksyisin neuvoa opinahjoonsa osaamisessa. Ongelma ei ollut tullut esille tutkimuksessa. Reitin kohta on iloksemme päässyt tämän vuoden katujen uudistusohjelmaan, jonka vuoksi kerroin siitä myös katusuunnitelman esittelytilaisuudessa. Ilonpilkahdus oli, kun suunnitelman esittelijällekään asia ei ollut noussut esille ongelmana.

Kongressin lopussa oivalsin vasta, että talvipyöräilykongressi tarkoittaa sen pitoaikaa talvea. Itse tilaisuudessa voi käsitellä viisaan liikennemuodon asioita yleisesti. Kesällä pyöräillään eikä istuta pulpetissa. Tämän kanssa ei ole ristiriidassa, kun kauppatavaraksi ja hyvän konsulttihankkeen aiheeksi ehdotettiin: Miten enennän talvipyöräilyä?

Tarkemmat tiedot kongressista ja sen esitelmistä www.ibikeoulu.com

Oulu 15.2.2013

Mauri Myllylä

Kategoria(t): Jalankulku- ja pyöräliikenne, Kevyt liikenne, Mentorointi, Yhdyskuntasuunnittelu Avainsana(t): , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

7 vastausta artikkeliin: Ilonpilkahduksia Oulun talvipyöräilykongressista

  1. Paluuviite: Winter Cycling Congress 2013 links | NAVICO

  2. Paluuviite: Maailman ensimmäinen kansainvälinen talvipyöräilykongressi onnistui Oulussa 13.-14.2.2013 | Aluekehitys. Tulevaisuuden ennakointi. Strategiaprosessit.

  3. Paluuviite: Oulun talvipyöräilykongressi 13.-14.2. 2013 kansainvälisissä ja kansallisissa medioissa | Aluekehitys. Tulevaisuuden ennakointi. Strategiaprosessit.

  4. Paluuviite: Talvipyöräilykongressin 13.-14.2.2013 sanomaa | Liikennementori

  5. Paluuviite: Oulun talvipyöräilykongressin 13.-14.2.2013 satoa | Liikennementori

  6. Mikko Fritze sanoo:

    Hei, onko 2014 tulossa uusi talvipyöräily kongressi? Kysyy Mikko Fritze Helsingistä

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.