Talvipyöräilykongressi toteutui, ilmastonmuutos jatkuu


Yleinen suhtautuminen Oulun jalankulku- ja pyöräliikenteen suunnitteluun ja edistämiseen oli työn alkuaikoina 1960-luvulla kylmän viileää. Runoilijan sanat ”Meill on hanki ja jää`, meill` on halla ja yö” lausuttiin asian yhteydessä erilaisin ilmauksin ja painotuksin. Kylmän viileä suunnittelijan vastaus epäilijöille oli silloin, eihän sinun ole pakko kävellä eikä pyöräillä talvella, tee niin vain kesällä ja lämpimällä. Voimme kiittää vaikkapa paljon kiistelyä aiheuttavaa ilmastonmuutosta siitä, että ajattelutapa on muuttunut. Talven tulo ei yllätä etenkään tämän päivän pyöräilijöitä. Talvipyöräilykongressi toteutui 13.-14.2.2013 Oulussa.  www.ibikeoulu.com

Talvipyöräilyä Oulujoen varressaKuva Mauri Myllylä 2013

Talvipyöräilyä Oulujoen varressa
Kuva Mauri Myllylä 2013

Talvipyöräilyä on pidetty eteläisimmissä maissa ihmeenä. Sen olen kokenut monissa kansainvälisissä pyöräilytilaisuuksissa mukana olleena ja jonka saman kokemuksen saaneet nuoremmat liikennesuunnittelijat muuttivat nyt töpinäksi. Pidän ihmeenä, että talvipyöräilykongressi toteutui pohjoisen pääkaupungissa. Kiitokset teille kongressin pystyyn panneille.

Talvipyöräilyn ottaminen kongressin teemaksi oli rohkea ja urheilumieltä kysyvä, mutta nyt oikealta näyttävä teko. Kevyt liikenne kokonaisuutena tuntui itsestäni aluksi perustellummalta kongressin teemalta. Suppeampi ja konkreettisempi teema on herättänyt hyvin huomiota.

Pyöräilykonferensseissa tapaa asiaan vihkiytynyttä reppukansaa. Salkut ja solmiot loistivat poissaolollaan niin Baselissa, Edinburghissa, Ferrarassa, Kööpenhaminassa kuin Pariisissakin.  Arvovalta on ollut silti mukana liikenneministereistä ja miljoonakaupunkien johtajista lähtien, ei oman tärkeyden merkeissä vaan asian edistämiseen vaikuttajina omassa maassaan.

Suomessa on käyty keskusteluja kansainvälisten laajempien pyöräliikennetapahtumien järjestämisestä. Liikenne- ja väyläpäivien ohjelmassa ”mariginaalinen” liikennemuoto otetaan kyllä koristeeksi. Olen kuullut sanottavan, että kansainvälisen pyöräilykonferenssin paikka voi olla vain pääkaupungissa, pienemmillä paikkakunnilla ei ole tukijatahoja eikä riittävää vetovoimaa kannattavan osallistujamäärän saamiseksi paikalle. Uskon, että Oulun talvipyöräilykongressi toimi näyttönä ja veturina suuremmille kaupungeille ja tapahtumille niissä. Vetoapua ja pieniäkin tekoja tarvitaan maapallon laajuisten ympäristökysymysten hoitamiseen.

Ilmastonmuutos on asia, josta kertomiseen on voitu väsyä, kyllästyä tai itse ilmiöön tottuakin. Tärkeä asia voi jäädä unholaan ja hoitamatta. Liikennepiireissä ilmastonmuutoksesta ja sen vuoksi tehdyistä suunnitelmista on voitu jopa vaieta sen itse kullekin aiheuttamien ei-toivottujen elämäntapamuutosten vuoksi. Ilmiön todellisuudesta saadaan koko ajan lisää tietoa ja todisteita. Ongelma on laaja ja monitieteinen eikä sellaista asiaa pystytä kansantajuisesti käsittelemään. Tieto ja tutkimus eivät johda suoraan päätöksentekoon ja toimenpiteisiin etenkin kun sen tulisi tapahtua monella alalla samanaikaisesti. Tutkijatkin ovat voineet turhautua tilanteeseen.

Ilmastonmuutoksesta kertominen on ollut ehkä negatiivista ja syyllistävää. Yksipuolinen viestintä voi aiheuttaa todellisen ongelman uskottavuuden pettämisen ja olevien mahdollisuuksien käyttämättä jättämisen. Yle 1 Julkinen sana 23.1.2913.

Pyöräily on konkreettinen esimerkki ekologisesta elämäntavasta, josta kannattaa kertoa ja sitä edistää kaikista epävarmuustekijöistä huolimatta. Ilmastonmuutoksen torjunnassa pyöräily on tehokkaampaa kuin vähäpäästöisten autojen suosiminen ja lisääminen. Ilmastonmuutoksen torjunta voi tehdä talvipyöräilystä välttämättömyyden ja auttaa meitä ulos autosta kahdelle pyörälle siirtymisessä.

Oulussa 26.1.2013, tarkistettu 14.2.2013

Mauri Myllylä

Kategoria(t): Jalankulku- ja pyöräliikenne, Kevyt liikenne, Liikennepolitiikka Avainsana(t): , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Yksi vastaus artikkeliin: Talvipyöräilykongressi toteutui, ilmastonmuutos jatkuu

  1. Paluuviite: Maailman ensimmäinen kansainvälinen talvipyöräilykongressi onnistui Oulussa 13.-14.2.2013 | Aluekehitys. Tulevaisuuden ennakointi. Strategiaprosessit.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.