Kohti käyvä puhe


Savon Sanomien mukaan presidentin uudenvuoden 2013 puhe oli hengeltään perin luterilainen. Presidentti sanoi pitävänsä tälle kansakunnalle tärkeinä asioina oikeudentuntoa ja eheyttä, joiden merkitys kulki puheen selkärankana. Avaruustähtitieteen professori Esko Valtaoja ei hyväksynyt uudenvuoden haastattelussaan korkeiden eettisten arvojen monopolisoimista uskonnon nimiin. Hänen mielestään ihminen kehittyy ja sivistyy kaikin puolin tieteellisen tietämyksen kasvun myötä ja on tällä hetkellä kehityksensä huipulla. Kummastakohan katsantokannasta, uskonnollisesta vai tieteellisestä, presidentin hyvä ja tärkeä puhe kumpusi? Kummankaan ajattelutavan mukaan puhe ei ollut taantumuksellinen. Sen äärellä voi pysähtyä tälläkin liikenneasioita peilaavalla palstalla. Puhe oli osoitettu kaikille.

Oulun tuomiokirkko ja Oulun lyseo, kolmen presidentin kouluKuva Mauri Myllylä 2011

Oulun tuomiokirkko ja Oulun lyseo, kolmen presidentin koulu
Kuva Mauri Myllylä 2011

Presidentti aloitti: ”Olemme viimeisen parin vuosikymmenen aikana kokeneet paljon, sekä kovia että hyviä… Kaiken tiedon, taidon ja osaamisen lisääntymisen myötä maailmasta ei ole tullut selkeämpi ympäristö toimia ja sopeutua… Kenelläkään ei ole täyttä varmuutta kehityksen suunnasta.”  Miljardien valovuosien päähän näkevä tiedemieskin joutunee tämän tunnustamaan.

Presidentti toi esille huonoina taloudellisina aikoina kuultavan ristiriitaisen puhetavan.  Samalla kun vaaditaan menoleikkauksia, niin toivotaan myös lisäkulutusta tulevan kasvun alustaksi. Minusta kuulosti oudolta, kun pääministeri Matti Vanhanen kehotti kansalaisia yksioikoisesti kuluttamaan enemmän laman torjunnan keinona.

Maanteillä on kuljettu keppihevosellakin. ”Nyt pitää investoida teihin, että ne olisivat kunnossa, kun talouden pyörät alkavat taas pyörimään”, kuulin vasta eduskunnan pöntöstä. Moottoritie-elvytys hämmentää ja arveluttaa. Fiksut tiemiehet ovat voineet jopa käyttää hyväksi talouden hädänalaista tilaa.  Onko lääke liian yksinkertainen vai onko sitä tarjoava huolissaan vain omasta mukavuudestaan?

Valtiovarainministeri Sauli Niinistö ei mennyt syöttiin Kemi-Tornio moottoritiehankkeessa eikä myöntänyt jatkorahoitusta Kemijoen ylitykseen sen takia, että hanke oli aloitettu väärästä päästä hyvässä uskossa rahoitusautomaatin toiminnasta. Uusi liikennepoliittinen selonteko on hyvä esimerkki tavoitteiltaan kehittyneemmästä ajattelutavasta.

”Vaikeita poliittisia päätöksiä edeltää aina toistensa ohi puhumisen aika”, sanoi presidentti. Onko ohipuhuminen eduskunnan slangia, yleisemmin käytetty tarkoituksellinen puhetapa vai jo pidemmälle kehittynyt kielellinen vääristymä? Ohikuuntelu tuntuu ilmiönä tutummalta.

Presidentin kohti käyvä puhe herätti kuulijassa kysymyksiä. Olen oppinut, että hyvän keskustelun käyminen organisaatiossa on välttämättömyys. Se on tiedon siirtoa ja oppivan organisaation tärkein työkalu. Hiljaisen tiedon salaisuuden ymmärtäminen vaatii asettumista kuuntelemaan herkällä mielellä, mitä toisella osapuolella on annettavaa. Tarkka kuuntelu terävöittää esittäjänkin puhumaan asiaa.

Presidentin mielestä suomalaisilla on ollut vankka oikeudentunnon käsitys. joka on palkinnut vaikka on toimittu oman etupiirin ulkopuolellekin.  Nyt olemme nähneet itsekkyyden ja ahneuden nousevan. Asioihin suhtaudumme sen mukaan, miten saamme itsellemme eniten hyötyä. ”Entäpä, jos ratkaisevin rakennemuutos onkin arvojemme rakenteessa”, hän päätteli puheessaan.

Liikkumisympäristössä oikeudentunto on koetuksella koko ajan. Sitä kysytään kanssakulkijaan suhtautumisessa ja eri liikennemuotojen arvostuksessa ja käyttämisessä, vaikkei tätä sanaa tunnettaisikaan eikä käytettäisi. Mieluimmin vain ollaan oikeassa ja vasemmalta tullut väärässä. Toistamani esimerkin mukaan kotikaupunkini kevyen liikenteen järjestämisen avainaloitteen teki etupiirijärjestö Autoalan ja kuljetustyöväen liiton paikallisosasto ollessaan huolissaan oman kulku-uransa auki pysymisestä. Omaa etua on vaikea valvoa, ellei ota huomioon toisiakin.

”Moni pohtii myös sitä, missä Suomessa kulkee yhteiskunnan ja yksilön vastuun raja. Kolmas sektori joutuu yhä pidemmälle sinne, missä yhteiskunnan tulisi olla. Yhteiskunta taas joutuu yhä pidemmälle sinne, missä oman vastuun, perheen tai lähimmäisten tulisi olla. Rajanvedossa ei tärkein saisi unohtua: ihminen ja ihmisarvoinen elämä.”  Presidentti rohkaisi jokaista pohtimaan, voinko minäkin tehdä jotain, jotta pahoinvointia olisi ympärillämme vähemmän.

Liikenneviraston pääjohtaja otti kantaa oman toimialansa ”oikeudentuntoon ja eheytykseen” Liikennevilkku-lehden numerossa 3/2012: ”Suomalainen tienkäyttäjä on tottunut laatuun. Tien on oltava kunnossa koska tahansa. Mutta kuljettajat eivät voi ulkoistaa vastuutansa olosuhteiden arvioinnista ja niihin reagoimisesta. Vastuu, näkemys ja tietämys on säilyttävä autoilijalla, kaikesta uudesta tekniikasta huolimatta. Pahimpiin onnettomuuksiin syy löytyy korvien välistä.”

Pääjohtajan mukaan asenteisiin tulisi satsata eniten, sitten kameravalvontaan ja vasta sitten tieinvestointeihin. Hän korosti kodin ja lähipiirin merkitystä, esimerkin ja hyvän mallin voimaa ja että jokainen voi tehdä jotain. ”Se millaista mallia minä isänä ja isoisänä voin lapsille ja lapsenlapsille näyttää, on iso merkitys.”

Presidentti sivusi puheensa lopussa mentorin toimintaakin: ” Jokaisen sukupolven vastuulla on viedä eteenpäin Suomen tarinaa. Viisautta on oppia edeltäjien kokemuksista, niin virheistä kuin onnistumisistakin. Menneisyys tulee tuntea, mutta siihen ei tule juuttua. Teot ja valinnat tehdään sen mukaan, mikä kulloinkin arvioidaan koituvan koko kansakunnan parhaaksi.

Oulussa 6.1.2013

Mauri Myllylä

Kategoria(t): Liikennepolitiikka, Suomi, Tiede Avainsana(t): , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.