Arktisen ulottuvuuden vaikutus liikennepoliittiseen selontekoon


Lausunto Delfoi-manageri Yrjö Myllylälle hänen valmistellessaan esitystään 9.5.2012 Eduskunnan tulevaisuusvaliokunnalle arktisen ulottuvuuden huomioonottamisesta Suomen liikennepoliittisessa selonteossa.

Suomen liikennepoliittinen selonteko 2012  kuvailee Suomen liikennejärjestelmän tilaa ja sen kehittämiseen tarkoitettuja suunnitelmia kaikkien liikennemuotojen osalta. Se on työryhmätyöskentelyn ja asiakirjojen avulla tehty kooste niistä. Sen valmistelu on tehty hallitusohjelman mukaisesti painottaen asioita maankäytön, asumisen, palvelurakenteiden, kestävän kehityksen sekä elinkeino- ja aluekehityksen näkökulmasta. Päähuomio kohdistetaan olevan liikennejärjestelmän ja sen liikenteen tarkasteluun. Tarkastelussa korostuvat eteläisen alueemme asiat.

Arktisella ulottuvuudella ei ohjelmassa ole mitään erityisasemaa. Tärkeimmät kosketuskohdat voisivat olla teemoissa, joissa on esillä Suomen logistinen asema ja kilpailukyky, rahoitus sekä liikenteen kansainvälinen toimintaympäristö. Liikenteen visio 2030 keskittyy nykyisen liikennejärjestelmän visiointiin ilman uusia avauksia. Tämän ajan erityiskysymyksinä tarkastellaan mm. Venäjän liikenteen kasvua ja Euroopan laajuisia liikenneverkkoja. Tarkastelu ei yllä arktiselle alueelle.

Selonteossa tuodaan esille, että monia erityiskysymyksiä parhaillaan selvitellään ja että ne tulevat ratkaistaviksi myöhemmin täällä hallituskaudella.

Liikennepoliittisen selonteon tärkein osa on valtioneuvoston linjaukset ja keskeiset toimenpiteet. Niitä on numeroitu yhteensä 54 kohtaa. Arktisen ulottuvuuden kannalta tärkeitä linjauksia ovat:

  • Tavoitteellisen aluerakenteen ja      liikennejärjestelmän kehityskuvan (suunnitelman?) luominen yhteistyössä ao      ministeriöiden, liikenneviraston, Ely–keskuksen ja muiden keskeisten      alueellisten viranomaisten kanssa. Linjaus 1
  • Rahoituksen kehittäminen nykyistä      pitkäjännitteisemmäksi ja tulevaisuuden tarpeisiin paremmin vastaavaksi.      Linjaus 4
  • Liikenneverkon kehittämisohjelman laajuudesta ja tärkeistä      hankkeista sopiminen hallitusneuvotteluiden yhteydessä. Linjaus 10
  • Meristrategian luominen. Linjaus 18
  • Kaivosteollisuuden ja siihen kytkeytyvän infran      kehittämistarpeen ja mahdollisuuksien tarkastelu kokonaisuutena työryhmän      mietinnön pohjalta vuoden 2013 alussa. Linjaus 24
  • Erillisten Pohjois-Suomea koskevien selvitysten      ja näkemysten kokoaminen Pohjois-Suomen visioksi ministeriöiden      yhteistyönä. Linjaus 25
  • Venäjän liikenteen ja rajanylityspaikkojen      kehittäminen (maan eteläosassa?). Linjaus 53

Kasvukäytävähanke Oslo-Tukholma-Turku-Helsinki-Pietari on liikennepoliittisesti uudenlainen ja arktisen ulottuvuuden kannalta mielenkiintoinen hanke. Linjaus 43.  Siinä uudenlaisella yhteistyöllä tuetaan mahdollisuuksia  käytävän alueen kasvua ja kehitystä tukeville palveluille ja liiketoiminnoille.   Arktisen ulottuvuuden tulisi saada vastaavanlainen status ja erityisasema pohjoisella alueellamme.

29.4.2012

Mauri Myllylä

Kategoria(t): Liikennejärjetelmä, Liikennepolitiikka, Mentorointi Avainsana(t): , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Yksi vastaus artikkeliin: Arktisen ulottuvuuden vaikutus liikennepoliittiseen selontekoon

  1. Paluuviite: Kirjoittajavieraan artikkeliesittely: “Logistisitilla ratkaisuilla on tuettava tulevaisuuden klustereiden kehittymistä” | Liikennementori

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.