Avainhenkilön paikka auki


Avainhenkilö on Wikipedian määritelmän mukaan sellainen henkilö, jota organisaatio erityisesti arvostaa ja jonka työpanoksella on erityinen merkitys organisaation tuloksellisuudelle. Avainhenkilö on ihminen, jota halutaan palkita hyvistä suorituksista. Hänen terveydestä ollaan erityisen huolissaan ja hänen halutaan säilyttävän työkykynsä mahdollisimman hyvänä aina eläkeikään asti. Nostin artikkelissani 5.7.2012 kunnan kevyen liikenteen edistämisen avainhenkilöt vaikuttajina tärkeimpään asemaan ja varsinaisten päättäjien yläpuolelle. Luin avainhenkilön määritelmän vasta myöhemmin.

Kävely- ja pyöräilysilta Oulujoen suistossa. Perinteellinen malli. Kuva Mauri Myllylä

Kunnan virkamiehet ovat tasapäistä sakkia talon sisältä ja ulkoakin katsoen. Avainhenkilön paikkoja ei ole pantu sillä nimellä auki eikä sen nimistä titteliä ole suotavaa kenenkään käyttää. Kokemus on osoittanut, että annetun arvostuksen jo seuraava asiakas tai yhteydenotto evää.

Sain keväällä 1999 Liikennesuunnittelun Seuran puheenjohtajalta puhelinsoiton ja kutsun tulla Kuntatekniikan päiville Lahteen vastaanottamaan seuran myöntämää tiennäyttäjäpalkintoa Oulun kevyen liikenteen järjestelyjen ansioista. Ilmoitin asiasta kaupungin teknisen toimen johdolle. Palkinnon jakopäivänä Lahdessa puheenjohtaja ilmoitti, ettei minun tarvitse tulla tilaisuuteen, koska kaupungin lainopillisen selvityksen perusteella eläkeläinen ei voi olla vastaanottamassa kaupungille kuuluvaa tunnustusta. Pätevät vastaanottajat löytyivät kyllä.

Huolimatta palkitsemisesta ja sen tuottamasta mielihyvästä kevyt liikenne ei ole ollut keskiössä kunnallispolitiikassa eikä koko kaupungin liikennepolitiikassa. Sanana ehkä mutta ei arvoasetelmassa eikä käytännön toiminnassa. Pohjois-Pohjanmaan ilmastostrategiaa laadittaessa vuonna 2010 arvovaltaisen liikennetyöryhmän kahvipöytäkeskustelussa asioiden arvojärjestys kuulosti seuraavalta:

  • Oulunsalon lentoaseman laajennus ja siellä kalotin hub ovat lottovoittoja ja lentoasemanhoitajan asian hyväksi tekemä työ kultamitalin arvoista.
  • Oulun keskustan  kalliopysäköinnin eteneminen ja  asemakaavapäällikön ilo on jotain vastaavaa
  • Pientalotarjonnan varmistaminen ja kilpailu asukkaista ovat Oulun kaupunginjohtajan ykkösasia, jolle päästöttömien liikennemuotojen edistäminen on alisteista.

Kävelyn ja pyöräilyn edistäminen liikennemuotona on tapahtunut yksilötasolla ja paikallisesti.  Hyvä niinkin. Yksittäisellä toimijalla, avainhenkilöllä on mahdollisuudet vaikuttaa tärkeänä pitämänsä asian hyväksi.

Avainhenkilön tarpeellisuus ja hänen työnsä arvostus on kotoisin yritystoiminnasta. Liikennesuunnittelua voi kyllä verrata yritystoimintaan, jossa tarvitaan

  •  avointa ilmapiiriä ja luottamusta
  •  innostusta ja rohkeutta
  • luovuutta
  • tietoista riskin ottoa
  • kestävään kasvuun ja tulokseen pyrkimystä.

Avainhenkilön tapa toimia voi olla stereotyyppinen, ajatteleva tai jopa luova. Muoti-ilmiöiden mukaan toimiminen ja muotisanojen käyttö ei viesti omakohtaisesta asioihin paneutumisesta. Kun puheessa tai tekstissä kaikki asiat ovat haasteita, voi epäillä, edistetäänkö luovaa ajattelua vai tehdäänkö työtä ajattelematta? Puppugeneraattori ainakin toimii. Aivotutkija Matti Bergström puhuu sattuma-tietogeneraattorista. Kun ihmisen oma tietoaines ja sattuma kohtaavat, syntyy oivallus. Taustalla on lisäksi halu löytää uutta.

Yhteistyö on parhaimmillaan tällaista mutta silti vaativaa, Arkkitehti ja insinööri ovat kaksi eri tasolla ja eri ajatustavalla työskentelevää. Arkkitehtien osaamisessa korostuu luovuus ja uuden synnyttäminen. He ovat oppineet lähtemään nollilta, puhtaalta paperilta. Insinööri on tottunut antamaan lausuntoja valmiista tai mitoittamaan raudat betonipalkkiin. Liikennealan avainhenkilön tulisi suunnitelmaluonnoksen kanssa koputtaa usein kaavoitusarkkitehdin ovea ja kysyä käykö näin? Vastikään edesmennyt arkkitehti Ossian von Konow oli yhteistyökumppanini työurani alussa. Hänen inspiroivat ja mielikuvitukselliset ajatuksensa sysäsivät täysin erilaisen ihmisen töihin kaupungin kävely- ja pyöräilyjärjestelmän kimppuun. Jääkiekossa pelaajien arvoa mitataan tehopisteillä, joihin lasketaan maalien lisäksi syötöt. Avainhenkilön arvoa voi laskea samanlaisilla perusteilla.

Kaupunki on pysyväisluontoinen instituutio ja sen kehittäminen pitkäjännitteistä puuhaa. Kaupunkirakenteen jatkuvuuden turvaaminen on paljolti väyläverkon suunnittelijan vastuulla. Kävely- ja pyörätiet ovat alueita toisiinsa sitova verkosto. Amerikkalainen Oulun kaupunkisuunnittelun konsulttiasiantuntija kritisoi Kalevassa viime vuonna, että Oulu näyttää insinöörien suunnittelemalta.  Häntä ilmeisesti viehätti muualla näkemänsä sattumanvaraisuus. Onko se silti tavoiteltavaa?  Pyöräilijät ovat puolestaan kritisoineet, että Oulun pyörätieverkostossa voi nykyisin eksyä siirryttäessä vanhemmasta kaupunginosasta uusimpaan. Pätevä linkkihenkilö suunnittelee jatkuvasti, seuraa asioiden kulkua ja tuo luovuutta mukaan. Olkoot tämä vaikka sattumanvaraisuutta.

Hankeajattelu on tätä päivää liikenneratkaisujenkin toteuttamisessa.  Kävelyn ja pyöräilyn edistämisen hankkeineen tulee perustua liikennejärjestelmän suunnitelmaan ja sen mukaiseen ajatteluun. Toisaalta kävelyn ja pyöräilyn edistämisen tulee olla mukana myös erillisten hankkeiden toteutuksessa ja seurannassa. Valtatie 4:n rakentamisen yhteydessä 1960- 1970 luvuilla  lyötiin paaluja eli tehtiin varauksia kevyen liikenteen rakenteille. Kevyen liikenteen alikulusillat tahallisesti kavennettiin sellaisiksi, etteivät autot niihin karkaisi ja että ne muodostaisivat lähtökohdat niiden kautta kulkeville kävely- ja pyöräteille. Tervaporvarin sillat Oulujoen suistossa olivat riittävän konkreettisia muodostamaan ymmärrettävän kokonaisuuden omalle määrärahalle talousarvioon sitä varten.

Suomessa on hyvää ammattiosaamista ja suunnittelutaitoa.  Mikä estää niiden edelleen kehittymisen ja käyttöön saamisen? Määrärahojen puute ei anna oikeutta ajan ja mahdollisuuksien tuhlaamiselle. Suunnittelu on arvokasta työtä ja sillä on erityinen merkitys kaikkien organisaatioiden tuloksellisuudelle. Julkisuudessa parjattu avainhenkilö saa arvostaa itseään ja työnsä ongelmia ainakin eläkeikään saakka. Purduen yliopistossa vuosina 1967-68 saamani ongelmien ratkaisukoulutus antoi hyvän ajattelumallin ja teki sen käyttämisen hauskaksi. Liikennesuunnitteluun hiljan tullut neliporrasanalyysi edustaa kehittynyttä ajattelua ja tekemistä, Se nostaa kävely- ja pyöräliikenteen arvostettuun asemaan.

Avainhenkilön virka-aika tuskin riittää suunnittelemaan kävelyn ja pyöräilyn kehittämistä tai yleensä luomaan jotain uutta. Ainakin mukavuusrajalla silloin toimitaan. Aina ei voi pysyä mukavuusalueella, vaan on pantava itseä likoon enemmän kuin johtosäännöt vaativat. Oman osaamisen rajoilla työskentely motivoi ja tyydyttää. Onko sitten hyvä asia, että työ lähestyy harrastusta?  Omassa työssäni merkittävimmät uudet ajatukset tai päätökset niiden eteenpäin viemisestä ovat syntyneet ”vapaa-ajalla” ja joskus asukkaan tai turistin asemaan heittäytyneenä.

Jos kevyen liikenteen avainhenkilön paikka julistettaisiin haettavaksi, tulisi siinä korostaa huippuosaamisen sijasta asioista välittämistä ja huolehtimista, kävelyn ja pyöräilyn edunvalvontaa. Kysyin kerran kaupungin liikennekonsultilta, joka oli tavoitellut tilaajan edustajaa pitkään, mikä on parasta tilaajan osaamista? ”Että se on konsultin käytettävissä”, oli välitön vastaus. Työpaikkakoulutuksessa helpotettiin osaamisvaatimusta edelleen: ”Hyvä työntekijä tulee töihin, on töissä ja tekee ne.”

Oulussa 10.7.2012

Mauri Myllylä

Kategoria(t): Jalankulku- ja pyöräliikenne, Kevyt liikenne, Liikennejärjetelmä, Liikennepolitiikka Avainsana(t): , , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.