Mentorina Navico Oy:ssä vuosina 2007-2012


Navico Oy:n toimintamallissa korostuu pitkään alalla toimineiden ja nuorten osaajien yhteistoiminta. Pitkään alalla toimineet erikoisasiantuntijat, mentorit toimivat omien osaamisalueidensa hankkeissa työn luonteesta riippuen joko projektipäällikkönä tai asiantuntijana. Mentorit ovat myös merkittävässä osassa Navico Oy:n omien kehitysprojektien ideoinnissa ja käynnistämisessä yhdessä nuorten osaajien kanssa. Tällä toimintamallilla pyritään siirtämään mentoreiden tieto-taitoa sekä yhteistyöverkostoja nuoremman polven käyttöön.

Mentorit työskentelevät pääsääntöisesti kotona. Heille taataan toimivat yhteydet ja tarvittavat koneet sekä ohjelmistot käyttöönsä. Lisäksi mentoreilla on käytössään työpiste Navico Oy:n toimistolla.

Mentorit ovat työelämästä eläkkeelle jääneitä asiantuntijoita. Mentorina voi toimia joko Navico Oy:n palveluksessa tai esimerkiksi oman toiminimen kautta. Mentoreille on asetettu tavoitteeksi työskennellä maksimissaan noin 25-30 % vuotuisesta normaalista työmäärästä.

Mentorina voi toimia Navico Oy:n palveluksessa kerrallaan maksimissaan 5 vuotta, jonka jälkeen tilannetta tarkastellaan uudestaan ja päätetään tapauskohtaisesti jatkosta. Mentorit voivat olla Navico Oy:n osakkeiden omistajia sekä toimia Navico Oy:n hallinnollisissa tehtävissä.

Markkinakatsaus

Navico Oy:n toiminnan mentoriluonteisuus antaa tietenkin luonnollisen pohjan yksittäiselle liikennementorillekin. Mentorin elämää ei työnantaja hiosta. Pienessä organisaatiossa oma etu ja työnantajan intressi ovat miltei sama asia. Pienessäkään yksityisessä yrityksessä ei ole sellaisia kehittämistehtäviä, joita rahoittaisi joku muu kuin hankkeiden tilaaja. Yrityksen alkuvaiheessa työt eivät juokse sisään, vaan ne on itse hankittava. Neuvonantajan ensimmäinen tehtävä on neuvoa, mistä saataisiin tekemistä. Liikennementori ei ollut oppinut tätä varsinaisella työurallaan ja eikä silloin ole ollut helppoa toimia työn mentorinakaan.

Perustettavan liikeyrityksen tärkeänä ominaispiirteenä pidetty ”ansaintalogiikka” on vaikea oppia omalle kohdalle, kun ennen kunnan palveluksessa sai tehdä samalla palkalla työtä niin paljon kuin osasi ja lystäsi. Liikennesuunnittelun toimialalla ei ole tekijöistä eikä osaajista puutetta ja uudenlaisen yrityksen pelättiin muuttavan markkinoita ja vääristävän kilpailua. ”Onko oikein, että eläkeläiset vievät työt nuoremmilta?” Kritiikistä seurasi, että Navico Oy suuntasi katseensa tuoreimmille laitumille, uusille alueille, joilla ei ollut vielä käytetty suunnitteluosaamista. Yrityksen sisäinen mentorointi muuntautui konsultin ja tilaajan väliseksi mentoroinniksi, neuvonantajasuhteeksi.

Toimintatavat Navicossa

Pienessä konsulttiyrityksessä toimintatavat on helppo valita. Ne muodostuvat tekijöidensä näköisiksi ja kaikki voivat olla kuvassa mukana. Mentoroinnin edustus on aina mukana projektissa. Muusta sisäisestä kehittämistyöstä voidaan sopia, joskin tunteja on Navicossakin sille työläs irroittaa.

Perusmallissa vanha ja nuori osaaja ovat aina mukana yhteistyössä. Osa mentoreista toimii keulassa. Tällä hetkellä nuorempi osaaja on yleensä avainasemassa. Ainakin liikennementori on jo aputyöntekijä. Roolit muuttuvat hankkeiden ja ajan mukana. Kiertokulku jatkuu.

Yrityksen sisäisiä keskusteluja arvostetaan antoisina nuorten ja vanhempien työntekijöiden keskuudessa. Kun mentorit tulevat samaan huoneeseen, hiljainen tieto muuttuu äänekkääksi ja on aistittavissa huoneen ulkopuolella. Kokemus osoittaa, ettei hiljaista tietoa tule kuuluttaa turuilla ja toreilla, jos se on tilaajan ostamaa. ”Asiakaslähtöisyys ja läpinäkyvyys” tulee ymmärtää tapauskohtaisesti oikein.

Kaikkia mentoroinnille soveltuvia työmuotoja ei ole käytössä. Palaa mieleen aika ennen ATK –rekistereitä kun kaupungin pitkäaikainen putkimestari oli jäämässä eläkkeelle ja toimialalla heräsi huoli, kuka nyt osaa kertoa, missä kadun alla olevat johdot kulkevat ja missä kunnossa ne ovat? Asiaintila saatiin kovilla panostuksilla hiljalleen nykyaikaisesti sähköiseen muotoon ja kaikkien hyödyksi. Kysymys kuuluu, onko jotain vastaavaa tietokantaa tai osaamista dokumentoimattomana ja hyödyntämättömänä pääntietona esimerkiksi kaupunkiliikenteen toimialalla.

Sanakirjan mukaan mentori on neuvonantaja. Vanha sanonta, työ tekijäänsä neuvoo, pätee mentorointiinkin.

Oulussa 16.6.2012

Mauri Myllylä

Kategoria(t): Jalankulku- ja pyöräliikenne, Kevyt liikenne, Liikennejärjetelmä, Liikennepolitiikka, Mentorointi, Pysäköinti Avainsana(t): , , , , , , , . Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.